Isu sastera pada peringkat sekolah mahupun peringkat pengajian tinggi saban hari semakin hangat diperkatakan dek kerana dikatakan telah terhakis ditelan zaman. Subjek sastera di sekolah telah dipandang remeh oleh kerana pelbagai isu yang berbangkit seperti kebolehpasaran bekerja dalam bidang tersebut. Kini, subjek STEM lebih menjadi pilihan kerana dikatakan peluang pekerjaan dalam bidang STEM lebih meluas dan banyak jika ingin dibandingkan dengan sastera.
Stereotaip masyarakat banyak mengatakan bidang sastera tidak meluas dan graduan daripada bidang tersebut hanya mampu melanjutkan minat mereka untuk menjadi seorang pensyarah, guru dan pengarang sahaja sedangkan lebih banyak bidang kerja yang mampu diaplikasikan ilmu sastera. Gejala ini semakin berlarutan dan akhirnya tidak banyak sekolah yang mula menawarkan aliran sastera kepada pelajar. Hal ini adalah untuk membolehkan sekolah memfokuskan pelajar kearah bidang lain contohnya aliran sains, perniagaan dan ekonomi.
Tambahan pula, aliran Kesusasteraan Melayu ini diletakkan sebagai subjek elektif dan tidak wajib kepada semua pelajar. Hal ini menimbulkan isu yang menyebabkan ramai pelajar tidak gemar untuk mempelajari tentang sastera Melayu. Pihak kementerian seharusnya memainkan peranan untuk memantapkan lagi pemahaman dan penghayatan terhadap sastera Melayu yang semakin lama tidak menjadi tumpuan utama masyarakat. Bukan sahaja melibatkan pelajar dalam bidang STEM, pelajar juga perlu tahu tentang kepentingan sastera dalam kehidupan.
Pelajar yang dilahirkan daripada bidang sastera mampu menunjukkan apresiasi dan kreativiti mereka dalam penghasilan karya sastera yang menepati ciri-ciri sastera yang dipelajari. Hal ini mampu menjadikan pelajar yang memiliki sahsiah yang terpuji dan kreatif kerana mereka mahir dalam menilai sastera yang dihasilkan dan dapat memantapkan lagi ilmu pengetahuan mereka.
Comments
Post a Comment